2016-01-21

Використання ІКТ на уроках математики

Бурхливий розвиток інформатики та ІТ все гостріше ставлять перед освітою завдання розширення практики використання новітніх технологій навчання, вдосконалення освітніх методик розробки шляхів формування мислення, цілеспрямованого розвитку інтелекту, навчанню прийомів пізнавального пошуку, до якого відносяться: аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, узагальнення, конкретизація, класифікація, систематизація тощо. Впровадження в педагогічну практику проведення інтегрованих уроків посідає особливе місце у формуванні зазначених вище якостей у учнів.
У сучасному світі мабуть немає галузі, де б не використовувався комп’ютер і освітня галузь не є виключенням. Інтерес до вивчення предмету багато в чому залежить від того, як проходять уроки. Застосування комп'ютерної техніки на уроках дозволяє зробити урок нетрадиційним, яскравим, насиченим, наповнюючи його зміст знаннями з інших наочних областей, що перетворюють математику з об'єкту вивчення в засіб отримання нових знань.
Ефективність застосування нових інформаційних технологій на уроках математики обумовлена наступними факторами:
1)  різноманітність форм представлення інформації;
2)  висока степінь наочності;
3)  можливість моделювання за допомогою комп’ютера різноманітних об’єктів і процесів;
4)  звільнення від рутинної роботи, що відвертає увагу від засвоєння основного змісту;
5)  можливість організації колективної та індивідуальної дослідницької роботи;
6)  можливість диференціювати роботу учнів у залежності від рівня підготовки, пізнавальних інтересів та ін.; використовуючи сучасні інформаційні технології;
7)  можливість організувати комп’ютерний оперативний контроль і допомогу з боку вчителя;
8)  можливості комп’ютера дозволяють учню активно приймати участь у процесі пізнання.
Найдоступнішими і самими поширеними технологіями є застосування табличного процесора MS Excel, програми для створення презентацій Microsoft Power Point, пакета динамічної геометрії  DG, пакета програм Gran1,  контрольно-діагностичної системи MyTest.  Кожен елемент із зазначеного переліку  програмних засобів є достатньо досконалим у своєму роді. Вважаємо, що використовуючи їх на уроці по черзі або разом, можна значною мірою підвищити ефективність навчально-виховного процесу.
За допомогою ПК зручно проводити поточне оцінювання у вигляді тестів. Для цього можна використовувати програму створення тестів MyTest. Вихідний тест може мати  будь-яку  кількість питань .
На замовлення Міністерства освіти й науки України було розроблено програмні засоби навчального призначення з різних предметів шкільного курсу, в тому числі з математики. Коли постає питання створення рисунків геометричних фігур, розв’язування задач на побудову, проведення досліджень властивостей геометричного місця точок площини, пропонуємо використовувати пакет динамічної геометрії .

Використання програми GRAN1 при вивчені  математики

Одним з перших в Україні педагогічних програмних засобів був програмний комплекс для підтримки навчання математики GRAN, розробка якого розпочалася у 1989 році авторським колективом під керівництвом відомого українського вченого Мирослава Івановича Жалдака, академіка АПН України, доктора педагогічних наук, професора. Програмно-методичний комплекс GRAN, до складу
якого входять педагогічні програмні засоби GRAN1, GRAN-2D, GRAN-3D, забезпечує підтримку вивчення математики (планіметрії, стереометрії, тригонометрії, алгебри і початків аналізу, початків теорії ймовірностей і математичної статистики), а також окремих розділів фізики в школі (7–11 класи).
Розглянемо використання математичних процесорів для комп’ютерної підтримки навчання математики на прикладі програмного засобу GRAN1, який призначений для графічного аналізу функцій, що й відображає його назва GRaphic ANalysis. Запуск програми здійснюється традиційним способом: Пуск -GRAN1 - GRAN1 або з використанням ярлика . Після цього на екрані відкривається вікно програми , яке складається з трьох внутрішніх вікон: Графік, Список об’єктів, Відповіді.
У верхньому рядку вікна програми знаходиться Рядок заголовка, під
ним – Рядок меню. У програмі реалізована контекстна довідка. Для її отримання треба вибрати потрібну команду та натиснути клавішу F1. У вікні Графік будуються графічні зображення об’єктів і графіків функцій, відображаються пояснювальні написи тощо. Під час переміщення вказівника по координатній площині у вікні переміщується покажчик координат . У верхній частині вікна Графік, над робочим полем, відображаються поточні координати вказівника, у нижній частині (Рядку статусу) – максимальне та мінімальне значення координат на площині. Вікно Список об’єктів складається з двох частин. У верхній частині знаходиться поле зі списком восьми типів залежностей між змінними,
які можна обрати для побудови графічного об’єкта, а нижче – список усіх введених об’єктів, серед яких поточний об’єкт відмічено позначкою У другій частині вікна знаходяться відомості про поточний об’єкт: функція, проміжок, на якому вона розглядається, мінімальне та максимальне значення функції або інші параметри
виділеного графічного об’єкта. У вікні Відповіді  подаються результати виконання різноманітних операцій, які вибираються в меню Операції – обчислення відстані від точки, обчислення довжини дуги, визначення довжини ламаної тощо. Це вікно можна очистити, виконавши Операції - Відповіді - Очистити. Зліва у вікні програми знаходиться панель інструментів.
  1. Виконання обчислень
Однією з найпоширеніших функцій математичних процесорів є виконання різноманітних математичних обчислень. Програмний засіб GRAN1 має розширені можливості щодо цього.
Обчислення виконуються у вікні Калькулятор (Операції - Калькулятор). Уведення виразів можна здійснювати або з клавіатури, або використовуючи кнопки вікна Калькулятор. Після завершення введення виразу потрібно натиснути Enter або вибрати кнопку Обчислити у вікні Калькулятор. Числові вирази подаються за правилами, близькими до правил табличного процесора Excel 2007. Усі допустимі функції та операції подано на кнопках Калькулятора. Пропуски у записі виразу не допускаються. Дробова частина у записі чисел відокремлюється від цілої крапкою. Пріоритет операцій загальноприйнятий. Для його змінення використовують дужки. Редагування введеного виразу здійснюється традиційними способами.
Задача 1. Дано сторони трикутника: AB = 7,2, BC = 11,2, AC = 9,85. Обчислити міри його кутів (у радіанах).
  1. Побудова графіків функцій
У GRAN1 можна побудувати графіки восьми основних типів залежностей між змінними (рис. 1.8). Одночасно у вікні можна відобразити до п’яти графіків, усі вони автоматично малюються різними кольорами. Колір ліній кожного об’єкта відображається у вікні Список об’єктів біля рівняння функції.
Загальний алгоритм побудови графіка залежності між змінними:
1. Вибрати у вікні Список об’єктів тип залежності між змінними.
2. Вибрати у меню Об’єкт команду Створити.
3. Увести у поле діалогового вікна Введення виразу залежності відповідний вираз і вибрати кнопку ОК.
4. Вибрати у меню Графік команду Побудувати графік.
Розглянемо алгоритм побудови графіка функції на такому прикладі.
Задача 2. Побудувати графік функції y = |х2 – 8|x| + 7|.
  1. Розв’язування рівнянь і систем рівнянь графічним способом.
Розглянемо, як можна використати програмний засіб GRAN1 для графічного розв’язування рівняння з однією змінною. Алгоритм розв’язування даного типу завдань складається з трьох етапів:
1. Побудувати графік залежності.
2. Відмітити на координатній площині точку перетину графіка функції з віссю Оx.
3. Визначити координати вказівника, які відображаються у верхньому рядку вікна Графік. Це і буде наближеним коренем рівняння. Отримані у такий спосіб значення є наближеними. Похибка виникає за
рахунок того, що переміщення вказівника на Робочому полі має свій крок. Розглянемо графічне розв’язування рівнянь з однією змінною.
Задача 3. Розв’язати рівняння x3 – 2х + 6 = 0 графічним способом.
Для системи рівнянь алгоритм знаходження наближеного розв’язку виглядатиме так:
1. Побудувати графіки кожного з рівнянь системи.
2. Відмітити на координатній площині точки перетину побудованих графіків.
3. Визначити координати вказаних точок.
Задача 4. Розв’язати систему рівнянь  графічним способом.
  1. Розв’язання найпростіших задач з планіметрії
Розглянемо використання програмного засобу GRAN1 для розв’язування геометричної задачі.
Задача 5. Визначити вид чотирикутника ABCD, який задано координатами вершин A(1; 1), B(2; 3), C(0; 4), D(–1; 2). Щоб розв’язати цю задачу з використанням програми GRAN1, потрібно виконати таку послідовність дій:
1. Запустити програму GRAN1.
2. Вибрати у вікні Список об’єктів тип залежності Ламана.
3. Вибрати у меню Об’єкт команду Створити.
4. Увести в діалогове вікно Координати вершин ламаної координати вершин чотирикутника і вибрати кнопку OK.
5. Вибрати у меню Графік команду Побудувати графік.
6. Виміряти по черзі довжини сторін і діагоналей, виконавши Операції -Операції з ламаними - Довжина ламаної.

Задача 6. Для вивчення попиту на розмір чоловічих сорочок продавець записував, які розміри було продано протягом тижня. І отримав таку послідовність чисел: 38, 41, 39, 41, 44, 43, 42, 40, 39, 41, 38, 44, 43, 40, 41, 42, 38, 41, 43, 38, 44, 39, 40, 39, 42, 38, 43, 40, 41, 42, 38, 38, 43, 39, 40, 44, 42, 39, 43, 39, 44, 40, 41, 42, 39, 40, 39, 40, 44, 43, 41, 42, 40, 41, 40, 41, 42, 40, 40, 41, 42.
Необхідно побудувати ряд розподілу відносних частот та знайти числові характеристики цього ряду.

Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій на навчальних заняттях з математики сприяють активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, швидкому та ефективному засвоєнню ними навчального матеріалу, формуванню ключових компетенцій школяра.

Немає коментарів:

Дописати коментар